Siirry sisältöön

Esihenkilötyö ja kriisijohtaminen – uskalla johtaa rohkeasti!

Kriiseissä ihmisen turvallisuuden tunne järkkyy – miten työni muuttuu, pystynkö suoriutumaan halutulla tavalla? Opinko uusia asioita?

Kriisi on esihenkilölle loistava tilaisuus näyttää oma osaamisensa. Kriisi voi olla kuormittava tekijä, mutta se voi olla myös iso loikka esihenkilönä kasvamisessa. Elämme jatkuvasti muuttuvassa työelämässä. Kriisi on myös hyvä hetki uudistua ja nostaa johtamistaidot seuraavalle tasolle.

Jotta voit olla valmiimpi johtamaan seuraavaa muutosta, on esihenkilöiden hyvä pysähtyä, päivittää omat taidot ja oppia menneestä. Miten voimme hyödyntää oppeja ja valmistautua tulevaan? Vertaisryhmässä   esihenkilö voi jakaa kokemuksia turvallisesti toisten esihenkilöiden kanssa. Yhdessä jaetut onnistumiset vähentävät riittämättömyyden tunnetta ja lisäävät itseluottamusta.

Kriisit vaativat johtajuutta.

Esihenkilön ei pidä aliarvioida kriiseissä omaa rooliaan. Työntekijät tarvitsevat esihenkilön johtamaan joukkoja ja esihenkilö tarvitsee työntekijänsä. Yksin ei kukaan pärjää. Voittajajoukkue luodaan aina yhdessä.

Esihenkilön ei tarvitse olla superihminen eikä odottaa työntekijöiltäkään täydellisyyttä. Kriisit ja muutoksen ovat energiasyöppöjä. Meistä ei kukaan suoriudu muutoksissa maksimaalisella tavalla.

Esihenkilö on parhaimmillaan työntekijän innostava sparraaja, joka käy keskusteluja siitä, minne ollaan menossa ja miksi. Tavoitteet on hyvä purkaa auki, viestiä ymmärrettäväksi. Iso tavoite pitää palastella pieniin osiin, jotta kaikki ymmärtävät, miten asiat tulevat etenemään.

Vuorovaikutustaitoja voi oppia.

Muutoksissa onnistuminen riippuu paljon esihenkilön taidoista viestiä selkeästi ja avoimesti. Kriiseissä ihmiset huolestuvat asioista, jotka eivät ole vielä tapahtuneet. On myös asioita, jotka eivät muutu ja niistä pitää viestiä. 

Miksi muutos näkyy epäselvänä työntekijöille?

Epävarma esihenkilö siirtää helposti oman epävarmuutensa tiimiin. Siksi esihenkilöllä tulee olla tavoitteellinen johtaja, jolla on taito nähdä tulevaan. Positiivinen sisäinen puhe auttaa myös esihenkilöä itseään jaksamaan lasi puolitäynnä, eikä puolityhjä.

Liian usein kriiseissä yritetään tehdä liian paljon asioita yhtä aikaa. On monta palloa ilmassa. Siitä ei yleensä hyvä seuraa. Viisas esihenkilö priorisoi ja keskittyy herpaantumattomasti johtamaan keskeisiä asioita. Kun työtehtävät ovat selkeät, voivat kaikki saada suoritusta aikaan. Työntekijät sitoutuvat ensin työpaikkaansa, vasta sitten organisaatioon.

Miten esimies antaa työntekijöille tulee? On asioita, joihin voimme vaikuttaa ja asioita, joihin emme voi vaikuttaa. Meidän on hyvä löytää tiimissä yhteinen selitys sille, miten siedämme asioita, joihin emme voi nyt vaikuttaa. On asioita, joihin vaikuttaa ja siihen täysillä energia! On turha hakata päätä ”karjan mäntyyn”.

Miten voittajajoukkue luodaan?

Tiimityö on koetuksella kriiseissä. Esihenkilöllä ei ole aikaa rakentaa työntekijä-esihenkilösuhdetta silloin, kun kriisi on käynnissä. Se on tehtävä jo aiemmin. Esihenkilötaitoihin kuuluu selkeä ja vakuuttava viestintä. Vuorovaikutustaitoja voi aina oppia.

Yhteishenki ja yhteen hiileen puhaltaminen nousee uusiin mittakaavioihin kriiseissä. Työn sujuvuuteen vaikuttaa se, miten hyvin tunnemme toisemme ja hyväksymme toisemme sellaisena kuin olemme. Esihenkilön on hyvä tuntea johdettavat ja ymmärtää, miten johtaa erilaisia ihmisiä.

Kriisissä me menemme helposti omaan poteroon ja esihenkilön johtaminen valuu lillukanvarsiin, vaikka juuri siinä tilanteessa esihenkilön olisi luotava toivo tulevaan, nähtävä kuilun yli. Esihenkilö on joukkojen johtava visionääri, joka uskaltaa johtaa rohkeasti.

Esihenkilön tehtävä on visioida nähdä tunnelissa valoa eikä vastaantulevaa junaa!

Hoitotyön johtaminen kriisitilanteessa, lue lisää ja ilmoittaudu mukaan!
Webinaari 2.9.
Lähikoulutus 8.9., Helsingissä

KIRJOITTANUT:

Helka Pirinen

MBA, FK, tietokirjailija ja valmentaja
People & Leadership Consulting PLC Oy
Palaa takaisin artikkelilistaukseen